داستان واقعی «مادرخوانده کوکایین» که در گریزلدا به تصویر کشیده می‌شود

بلانکو در طول عمرش یک امپراتوری یک میلیارد دلاری ایجاد کرد و گفته می‌شد در مرگ بیش از ۲۰۰ نفر از جمله شوهران سابقش دخیل بوده است

گریزلدا بلانکو تا زمانی که در سال ۲۰۱۲ به‌ضرب گلوله در مدئین در کلمبیا کشته شد، با نام‌های زیادی شناخته می‌شد: مادرخوانده، رئیس، بیوه سیاه، و ملکه کوکایین میامی.

واشنگتن پست در مطلبی به زندگی گریزلدا بلانکو و روایتی می‌پردازد که در سریال شش قسمتی نتفلیکس به نام «گریزلدا» به تصویر کشیده شده است.

این سریال را همان گروه سازنده سریال «نارکوها» تولید کرده است و سوفیا ورگارا نقش زنی را ایفا می‌کند که تجسم خشونت گروه‌های قاچاق کوکایین در میامی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بود. گرچه بیشتر سریال خط روایتی واقعی را دنبال می‌کند، مجوزهای خلاقیت نیز گرفته شده بود و در نتیجه شخصیتی که ورگارا بازی می‌کند نسبت به گریزلدای واقعی بی‌رحمی و خشونت کمتری دارد. آنچه در ادامه می‌آید مقایسه‌ای است میان سوابق تاریخی و آنچه سریال به تصویر می‌کشد.

گریزلدا بلانکو که بود و چرا «بیوه سیاه» لقب گرفت؟

بلانکو در ۱۵ فوریه ۱۹۴۳ متولد شد و پیش از آنکه به یکی از شخصیت‌های اصلی جنگ مواد مخدر میامی تبدیل شود، در دوره جنگ داخلی ۱۰ ساله کلمبیا، در زاغه‌نشین‌های مدئین بزرگ شد.

بلانکو در طول عمرش یک امپراتوری یک میلیارد دلاری ایجاد کرد و گفته می‌شد در مرگ بیش از ۲۰۰ نفر دخیل بوده است، از جمله شوهران سابقش، که علت یکی از نام‌های مستعارش بود.

سریال و واقعیت زمانی از هم فاصله می‌گیرند که در سریال «گریزلدا»، بلانکو پس از قتل آلبرتو براوو، شوهر دومش، به میامی می‌گریزد. در زندگی واقعی، بلانکو پیش از مرگ براوو سال‌ها بود که در آمریکا کار می‌کرد. پس از آنکه بلانکو و براوو در سال ۱۹۷۵ زیر ذره‌بین نهادهای مجری قانون آمریکا قرار گرفتند و اتهام‌هایی علیه‌شان طرح شد، به کلمبیا گریختند.

با وجود این، بلانکو همچنان با تغییر چهره و استفاده از گذرنامه‌های جعلی، به آمریکا سفر می‌کرد. باب پالومبو، مامور اداره مبارزه با مواد مخدر که سرانجام بلانکو را دستگیر کرد، او را «استاد تغییر چهره» نامیده بود. پالومبو در سال ۱۹۸۹ به روزنامه سان سنتینل در فلوریدا گفت: «او می‌توانست مانند آفتاب‌پرست ظاهرش را تغییر دهد‌ــ ۱۰ کیلو چاق شود، ۱۵ کیلو لاغر شود، رنگ موهایش را تغییر دهد.»

بلانکو در سال ۱۹۷۸ در میامی ساکن شد و به ولخرجی شهره بود و سگی داشت که نامش را «هیتلر» گذاشته بود و علاقه زیادی‌ به فیلم‌های گانگستری داشت‌ــ فیلم «پدرخوانده» الهام‌بخش او شد تا نام پسرش را مایکل کورلئونه بگذارد‌.

آیا قتل‌هایی که سریال به تصویر کشیده شد واقعا اتفاق افتاده بود؟

بله، و به همان هولناکی بود.

این سریال نشان می‌دهد که بلانکو هماهنگ‌کننده قتل‌عام بازار دیدلند در سال ۱۹۷۹ بود که افراد بلانکو به رقیب او آن‌قدر شلیک کردند که آن مرد و همراهش «آبکش شده بودند».  

بلانکو سرانجام به قتل پسر دو ساله خسوس کاسترو، یکی از افرادش که با پسر بلانکو دچار اختلاف شده بود، متهم شد. رئیس پلیس وقت میامی گفت بلانکو هنگامی که پسربچه کشته شد در محل حضور نداشت، «اما دستور قتل را داده و به آدمکش‌ها پول داده بود».

در سریال، بلانکو در ابتدا از فکر قتل اندوهگین و نادم است، و فقط برای اینکه به سرکردگان مرد بفهماند که سر به سرش نگذارند به این خشونت دست می‌زند. اما به گفته یکی از عوامل گروه، «او از کشتار لذت می‌برد. او دوست داشت در جنگ و درگیری باشد».

مقام‌هایی که در مورد جنایت‌های بلانکو تحقیق می‌کردند گفتند که او از مرگ پسر کاسترو خوشحال بود زیرا «پدر کودک را ناراحت می‌کرد».

امپراتوری گریزلدا چطور فرو ریخت؟

در سریال، بلانکو به کالیفرنیا فرار می‌کند تا از خشم رافائل کاردونا سالازار، سرکرده گروه رقیب، بگریزد که دوست‌دخترش وقتی همراه بلانکو کوکایین مصرف کرده بود جان باخته بود. بعد برای جلوگیری از انتقام سالازار، خودش را به مقام‌ها تحویل داد.

این اتفاقی نبود که واقعا رخ داد. مقام‌ها موفق شده بودند رد بلانکو را بگیرند که پس دشمن‌تراشی فراوان در میامی، به کالیفرنیا رفته بود. در سال ۱۹۸۵، او به اتهام برنامه‌ریزی واردات کوکایین به ۱۵ سال حبس محکوم شد. اما بلانکو از پشت میله‌های زندان نیز از طریق دوست‌پسرش به هدایت تجارت مواد مخدر ادامه داد. سپس در سال ۱۹۹۴، دادستانی او را به سه فقره قتل متهم و در پی دریافت حکم مرگ برای او بود.

سپس، بلانکو با مقام‌های فدرال به توافق رسید به سه فقره قتل اعتراف کند و سه حکم حبس ۲۰ ساله دریافت کند.

او در سال ۲۰۰۴، پیش از پایان دوره حبس، از آمریکا اخراج و به کلمبیا بازگردانده شد.

هشت سال بعد، بلانکو در یک قصابی در مدئین بود که موتورسواری آمد و به او دو بار شلیک کرد، در واقع او را با همان شیوه‌ای کشت که خودش رایج کرده بود. بلانکو هنگام مرگ ۶۹ سال داشت.

بر سر خانواده‌اش چه آمد؟

سه پسر بزرگ بلانکو‌ــ دیکسون، اوبر و اوسوالدو تروخیلو بلانکو‌ــ که در سریال نشان داده شد کشته می‌شوند در واقعیت به همان سرنوشت دچار شدند، که «به تلافی کشتاری بود که بلانکو خودش بانی‌اش بود».

کوچک‌ترین پسر بلانکو، مایکل کورلئونه بلانکو، هنوز در قید حیات است، اما از سریال «گریزلدا» راضی نیست.

او در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز، این سریال را «توهین‌آمیز» خواند. او و همسرش از نتفلیکس و ورگارا به‌دلیل استفاده «بی‌اجازه» از شباهت فامیلی شکایت کرده‌اند و مدعی‌اند که نتفلیکس از اطلاعات مصاحبه‌های خصوصی بی‌اجازه استفاده کرده است.

بیشتر از جهان